FAQ

Vanliga frågor

  • Vad är Serw

    Serw är en sajt med upplevelser riktade till seniorer som önskar komma ut och umgås med andra, äta middag, fika eller göra något annat skoj. Helt kostnadsfritt.

  • Vad kan man välja mellan för typ av upplevelser?

    Vi har idag en mängd olika upplevelser som frukost, lunch, fika eller middag på flera olika restauranger och caféer. Vi arbetar ständigt med att hitta fler upplevelser som t.ex. boule, minigolf och bowling.

  • Vad kostar upplevelserna på Serw?

    Upplevelser på Serw är kostnadsfria. Det låter otroligt, men är möjligt genom våra fantastiska samarbetspartners som på olika sätt erbjudit sig att hjälpa till. Läs mer om vilka de är under ”Samarbetspartners”.

  • Kostar det något att skapa konto på Serw?

    Nej, det är helt kostnadsfritt att skapa ett konto på Serw.

  • Jag vill gärna gå på en viss upplevelse men tiden passar inte mig. Kan jag välja tid själv?

    Nej tyvärr, både dag och tid är på förhand bestämt av de som erbjuder upplevelsen. Det finns dessvärre ingen möjlighet att välja andra dagar och tider än de som står. Då vi har en stor mängd upplevelser förenklas hanteringen av att ha en fast och på förhand bestämd tid.

  • Jag har inte tillgång till en egen dator, surfplatta eller smartphone, hur gör jag?

    Det är inget problem alls, man kan skapa ett konto via ett så kallat anhörigkonto. Det innebär att en anhörig (make/maka, granne eller vän) fyller i ansökan för ett eget konto. Inne på sidan väljs ”Mina seniorer” och sedan ”Skapa”. Där skapas ett konto för den som inte kan eller har möjlighet att skapa ett eget.

  • Vad är skillnaden mellan ett seniorkonto och ett anhörigkonto?

    En senior på 65 år och skapar ett konto till sig själv skapar ett seniorkonto, ett konto som tillåter bokningar av upplevelser på Serw. Ett anhörigkonto är ett konto för någon under 65 år (t.ex. anhörig, granne eller vän) som vill kunna skapa konto och boka upp en eller flera seniorer som inte kan eller har möjlighet till att skapa konto själva. Den enda skillnaden är att ett anhörigkonto inte tillåter egna bokningar av upplevelser utan fungerar som en sorts fullmakt att kunna skapa seniorkonton och boka upp de seniorerna på upplevelser. Ett anhörigkonto omvandlas automatiskt till ett seniorkonto när personen fyller 65 år.

  • Jag har ett eget konto och vill nu skapa ett seniorkonto åt min make/maka, granne eller vän, hur gör jag?

    Logga in, klicka på ”Mina seniorer” och välj ”Skapa”. Där kan du skapa ett seniorkonto åt den du vill. Tänk på att det är du som ansvarar för den du bokar åt. Den du skapar kontot åt kan inte logga in och boka egna upplevelser, utan upplevelserna måste bokas från ditt konto. Du hittar dina bokningsbara seniorer under fliken ”Välj deltagare” på bokningssidan.

  • Jag har gjort en bokning men glömt bort tid och plats. Hur hittar jag informationen?

    Logga in och klicka på ”Mina bokningar”. Under aktiva bokningar står detaljerna för din bokning. Du kan också titta i din mailkorg efter bokningsbekräftelsen som skickades ut när du gjorde bokningen.

  • Jag har gjort en bokning men inte fått någon bokningsbekräftelse. Vad kan ha hänt?

    Om du gjort en bokning men inte fått en bokningsbekräftelse, kan det vara så att mailet fastnat i skräpkorgen på din mail. Titta där först. Skulle du fortfarande inte hitta mailet så hör av dig till oss på admin@serw.se så undersöker vi vad som kan ha hänt.

  • Kan man boka upplevelser via telefon?

    I dagsläget är det endast möjligt att boka genom plattformen på serw.se.

  • Varför har ni åldersgräns?

    Vi vill att upplevelserna främst ska vara för de som kanske inte kommer ut så ofta eller av olika andra anledningar inte kan unna sig upplevelser som dessa. Vi har därför valt att sätta en nedre åldersgräns på 65 år.

  • Kan andra se mina personliga uppgifter?

    Nej, endast Serw:s administration kan se dina personliga uppgifter.

  • Hur avslutar jag mitt konto?

    Skicka ett mail till admin@serw.se så raderar vi ert konto.

  • Jag har glömt mitt lösenord, kan jag få ett nytt?

    Absolut, klicka på knappen ”Glömt lösenord” så skickas en länk till den e-postadress som kontot skapades med. Där kan du sedan enkelt byta lösenord till ett nytt (minst 6 tecken långt).

  • Jag vill göra återkommande bokningar. Hur gör jag?

    I dagsläget kan man endast boka upp en upplevelse åt gången. Först efter att man varit på en upplevelse kan man boka en ny. Detta för att så många som möjligt ska få något att se fram emot.

  • Jag har bokat en upplevelse, vad händer nu?

    När du bokat en upplevelse skickas en bokningsbekräftelse ut till angiven e-postadress. I bekräftelsen står vilken upplevelse det gäller, adress, start- och sluttid, vem som bokat och en bokningskod som ska visas upp för personalen tillsammans med ditt id-kort.

  • Jag kan inte gå på en bokad upplevelse, vad gör jag?

    Senast 48 timmar innan utsatt tid måste en upplevelse avbokas, för att ge andra seniorer en möjlighet att boka upp sig. Avbokas en upplevelse för sent flera gånger i följd förbehåller sig Serw rätten att frysa aktuellt konto.

  • Hur avbokar jag en upplevelse?

    Du avbokar genom att logga in, gå till ”Mina bokningar”. Under aktiva bokningar ser du din bokning, välj bokningen det avser och klicka i ”Avboka”. Du får en avbokningsbekräftelse med e-post. Du kan nu boka in en ny upplevelse som passar dig bättre.

  • Vad ingår i en upplevelse?

    Varje samarbetspartner bestämmer själv vad de erbjuder som sin unika upplevelse. Det står tydligt på varje bokningssida vad som ingår i just det erbjudandet tillsammans med datum, adress samt start- och sluttid.

  • Hur många platser finns det till en upplevelse?

    Antalet tillgängliga platser står alltid på bokningssidan för varje upplevelse. Det finns oftast minst 4 platser när en upplevelse läggs ut, men sen är det först till kvarn.

  • Kan jag välja vilka jag vill gå på upplevelsen med?

    Serw är utformat så att man endast kan boka en upplevelse per person. På så sätt möjliggörs sociala möten mellan människor som annars inte hade träffats. Med det sagt så är det inget som hindrar två vänner att boka in sig på samma upplevelse samtidigt.

  • Hur vet jag vilka andra som kommer på en upplevelse som jag bokar?

    Vem som helst med ett seniorkonto på Serw kan boka upp sig. Det innebär att du delar din upplevelse med andra likasinnade som är lika nyfikna på upplevelser i vardagen och intresserade av nya bekantskaper som du. På bokningssidan står antalet platser som finns tillgängliga och där står också hur många som bokat upp sig hittills.

  • Jag har speciella krav (som t.ex. allergier och specialkost). Vad kan jag förvänta mig?

    Serw kan tyvärr inte påverka vad som serveras eller hur en upplevelse paketeras. Man kan läsa mer om erbjudandet och upplevelsen på den specifika bokningssidan för upplevelsen.

  • Jag har svårt att ta mig till och från platsen. Kan Serw ordna med upphämtning och avlämning efter?

    Dessvärre kan vi i dagsläget inte ordna med varken upphämtning, avlämning eller hemkörning efter upplevelserna.

  • Vilka krav ställs på mig som kommer på upplevelserna?

    För att kunna delta behöver man kunna ta sig fram själv eller med egna hjälpmedel. Vi kräver dessutom att man behandlar både andra seniorer och personalen med respekt. Missköts detta reserverar vi oss för att låsa kontot under viss tid eller stänga det helt. Personal har alltid rätt att avvisa någon som upplevs påverkad eller missköter sig.

  • Min pappa eller mormor är senior och har ett konto på Serw. Kan jag som anhörig (eller annan icke-senior) följa med på en upplevelse, om jag betalar för min del?

    Nej tyvärr, inte i dagsläget. Men Serw utvecklas hela tiden och vi lyssnar gärna på tankar och idéer som efterfrågas av våra medlemmar. Hör gärna av dig på hej@serw.se eller skicka oss ett meddelande i kontaktformuläret.

  • Hur lång tid är en aktivitet eller upplevelse?

    De flesta upplevelser varar i ca 2 timmar (t.ex. restaurang- eller cafébesök). Tiden som gäller står alltid på bokningssidan. Vi kommer på sikt även att ha andra upplevelser som inte specificeras med tid, men är en specifik tid utsatt så är det den som gäller.

  • Vad är ”Mina seniorer” och hur fungerar det?

    När du skapat ett konto och loggat in, kan du söka efter personer du känner som också har ett konto på Serw. Klicka på ”Lägg till” och skriv in deras e-postadress och er relation så adderas dessa seniorer till ditt nätverk av valbara seniorer till en upplevelse.

  • Vad behöver jag tänka på när jag ska gå på en bokad upplevelse?

    Kom i tid, ta med svenskt id-kort och bokningskoden som kom i bekräftelsen.

  • Hur hanterar ni de personuppgifter ni samlar in?

    Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) reglerar hur vi som företag hanterar personuppgifter och säkerställer att användaren som lämnat uppgifterna har ökad kontroll. Det tycker vi på Serw är bra, och därför efterfrågar vi endast nödvändiga uppgifter för att använda och utveckla tjänsten. Läs mer om hur vi hanterar lämnade personuppgifter i våra användarvillkor. Ni hittar dom längst ner på ”Skapa konto”.

  • Varför frågar ni efter födelsedatum, postnummer, e-postadress och telefon?

    För att vi ska kunna säkerställa att den som bokat upplevelsen också är den som kommer. Vi frågar om postnummer för att veta i vilka områden vi ska leta efter fler restauranger, caféer, upplevelser och aktiviteter. E-postadress och telefon är för att vi ska kunna skicka en bokningsbekräftelse samt om vi skulle behöva meddela en plötslig ändring eller avbokning.

  • Jag har en upplevelse som jag skulle vilja erbjuda seniorer på Serw och skulle gärna vara med. Hur gör jag?

    Hör av dig till oss genom kontaktformuläret nedan eller på hej@serw.se så återkommer vi till dig inom kort.

  • Hur kan jag som restaurang-, caféägare eller liknande vara med och bidra och vad krävs av oss?

    Som samarbetspartner till Serw vill vi att ni upplåter minst fyra platser, minst en gång i månaden. Ni får givetvis bidra med mer, men det bör inte bli mindre. Ni väljer själva vilken dag och tid som passar er och er verksamhet bäst, vad er upplevelse ska bestå av och vad som ingår (t.ex. middag, lunch, fika, bowling, hårklippning, matkasse eller biltvätt). Ni får bokningsbekräftelse (med bokningsnummer och information om deltagarna) så ni enkelt kan verifiera att rätt senior-/er kommer.

  • Vilka typer av aktiviteter och upplevelser får vara med?

    Alla olika typer av aktiviteter och upplevelser kan ansluta sig, så länge de är säkra att genomföra och möjliga för de som fyllt 65 år. Eftersom äldre generationer är lika äventyrslysten som yngre är vi öppna för de allra flesta aktiviteter och upplevelser. Hör av dig till oss på hej@serw.se så berättar vi gärna mer!

  • Hur hjälper Serw mig som krögare, caféägare eller liknande?

    Det finns idag i Sverige ca 1,5 miljoner seniorer +65 år, och målgruppen växer ständigt. Genom Serw skapas en kontaktyta ut mot målgruppen (som i många fall även är köpstark) och alla deras anhöriga som kommer höra allt om våra fantastiska samarbetspartners. Skulle det ändå inte räcka för att övertyga er ger samarbetet med Serw garanterat en varm känsla i kroppen och en goodwill som är helt oslagbar.

  • Kan Serw hjälpa mig att minska matsvinnet?

    Då ni väljer dag och tid som passar er verksamhet är Serw ett mycket fint sätt minimera matsvinnet på, om ni t.ex. stänger ert café för helgen på fredag eftermiddag, låt då våra seniorer komma och fika hos er två timmar innan stängning eller göra det möjligt för våra seniorer att komma och ta med sig det mat- eller fikabröd ni inte sålt så ni slipper kasta det. Hör av er till oss på hej@serw.se så berättar vi mer om hur det fungerar och vad vi kan göra för just er verksamhet.

  • Varför behövs en tjänst som Serw idag?

    Våra äldre i Sverige blir allt fler och fler. Även om många naturligtvis har det väldigt bra, lever många också väldigt ensamt och med mycket begränsade resurser. Serw erbjuder unika och sociala möten mellan människor som inte begränsas av deras pension. Att skapa ett konto på Serw är gratis och upplevelserna är kostnadsfria, allt för att bryta den sociala isoleringen bland våra äldre och möjliggöra fler möten. Vi på Serw lovar att arbeta hårt för att lyckas med vår vision, nämligen att skapa en roligare vardag fylld av förväntan och glädje för våra seniorer. Hör av dig till oss på hej@serw.se så berättar vi mer om vad vi gör och hur just ni kan hjälpa till.

Hittar du inte din fråga här bland de vanliga frågorna?

Skicka oss din fråga i kontaktformuläret. Vi besvarar inom 48 timmar (men oftast går det betydligt snabbare än så).

Till kontaktformuläret